
Indian FTR 1200
Zingende banden en een absolute flattrack-uitstraling: de FTR is écht iets anders. Echt Indian en dus lekker verfrissend. Absoluut ‘American made’, maar die Amerikanen zijn natuurlijk ook niet gek. Ze weten wat er in Europa speelt, wat wij willen en hebben ook absoluut naar Italië gekeken. De Ducati Monster 1200? Ik heb niet voor niets de vergelijking getrokken. Het blok deed me ergens zelfs denken aan dat van de RSV Mille. Het zijn positieve associaties. Het motorblok stelt dan ook niet teleur. De gasreactie is goed en de vergelijking met het Scout-blok gaat niet meer op. Alles draait lichter en feller, mede dankzij de veel lichtere krukas, die maar liefst vier kilo is afgeslankt. Sturen doet de FTR ook licht met de relatief smalle achterband, al zijn de wielbasis en stuurgeometrie juist wat behouden. Hoe dan ook, in het korte stuurwerk voelt het optimaal, erg plezierig met dat zo brede stuur in je handen. Op hogere snelheid kwam er iets meer verstand bij kijken; even terug naar vijf, om halfgas met een licht trekkende motor alsnog een prima modus te vinden. Indian heeft nog wel even werk aan wat onhandigheden, zoals het uitklappen van de zijstandaard, maar dat komt vast goed.
Het verzekeren van een Indian FTR 1200 is een fluitje van een cent via de premie berekentool van MotorNL verzekering. Je vult simpel wat gegevens in; zoals het kenteken, je postcode en geboortedatum en je ziet binnen 1 minuut wat je premie gaat worden. Zo kun je deze Indian FTR 1200 al verzekeren vanaf €3,21 per maand voor een WA dekking. Heb je liever een Allrisk dekking (WA Volledig Casco) dan kun je al vanaf €18,69 per maand bij ons terecht!

Indian FTR1200 S
Ooit volgde ik een wijncursus. De leraar liet ons wijnen proeven en die moesten we beoordelen. Eén ding was ten strengste verboden: zeggen dat de wijn lekker was. Je moest in detail beschrijven wat je proefde. Voor je het wist, had je het over een frisse afdronk, stevige neus en minerale smaken. Wat voor wijn opgaat, zou ook moeten gelden voor de FTR. Bij de Amerikaan moeten we hier ook in detail beschrijven wat er goed is en wat niet, maar daaraan hebben we lak. Daarom: wat is de FTR1200 lekker.
Met lekker kun je alle kanten op en bij deze nieuwkomer geldt dat voor het van de FTR750 geleende uiterlijk, maar ook het blok en vertrouwenwekkende rijgedrag. Ik ben echt enthousiast over deze motor. Je kunt er urenlang naar kijken, maar het is vooral de vertrouwensband die je razendsnel met de motor opbouwt die indruk maakt. Voor, in en na elke bocht fluistert de FTR1200 je in dat het wel goed komt. Er zijn sneller sturende nakeds, maar die bieden minder vertrouwen.
De potentie van het blok dat al bij de Scout doorschemerde, komt er volledig uit. De V-twin bewijst zich als een sportief blok dat in niets lijkt op de klassieke Amerikaanse tweecilinder. Het maakt ons nieuwsgierig naar toekomstige modellen op basis van dit blok. Laat ze maar doorkomen.